Paloma Vlaanderen stelt serviceflats open voor alle leeftijden: “Zo krijg je dat dorpsgevoel”

jan 30, 2024

Paloma Vlaanderen stelt serviceflats open voor alle leeftijden: “Zo krijg je dat dorpsgevoel”

“Het laatste wat een vitale 70-jarige wil, is in een gebouw met andere 70-plussers gaan wonen. En toch is dat wat een traditionele serviceflat nog steeds blijft aanbieden.” Aan het woord is Marc Driesen. Met Paloma Vlaanderen wil hij bewijzen dat het ook anders kan. 

Waarom verandering nodig was

Stel dat je een dagje ouder wordt en kleiner wil gaan wonen. Een woonzorgcentrum is dan waarschijnlijk nog niet aan de orde, maar een assistentiewoning wel. Je kan er zelfstandig leven, en er is extra ondersteuning als je dat wenst. Hoe komt het dan dat heel wat serviceflats leeg blijven staan? Volgens Marc Driesen, de oprichter en bestuurder van Paloma Vlaanderen, zijn we qua uitbatingsmodel te lang blijven hangen in het verleden. “De 70-jarige van vandaag is niet dezelfde als een 70-jarige van de vorige generatie”, legt hij uit.

Nog een derde van je leven in het vooruitzicht

Tegenwoordig blijven we langer vitaal en worden we veel ouder dan bijvoorbeeld 20 jaar geleden. “Mensen die op pensioen zijn hebben steeds minder zin om in een gebouw te gaan wonen waar iedereen ouder of zorgbehoevend is. Wie vandaag 60 is, heeft nog een derde van zijn leven voor zich. Het laatste wat je dan wil, is gegroepeerd tussen leeftijdsgenoten gaan zitten en bingo spelen.” En toch is dat wat bijna alle traditionele serviceflats aanbieden: alleen maar 65-plussers (vaak zelfs uitsluitend 80-plussers) samen in hetzelfde gebouw onderbrengen. Hoog tijd dus om dat idee in vraag te stellen.

Marc Driesen - Paloma Vlaanderen

“Wie vandaag 60 is, heeft nog een derde van zijn leven voor zich. Het laatste wat je dan wil, is de hele dag bingo spelen.”

Leegstand en hoge prijzen

“Een tweede uitdaging binnen groepen van assistentiewoningen (serviceflats) is het prijzenmodel”, zegt Marc. “De dagprijs van een assistentiewoning is vaak veel te hoog. Eén van de hoofdoorzaken is de serviceprijs. Wanneer je meer dan 10 euro per dag moet betalen voor diensten die je (nog) niet nodig hebt, dan zit je met een probleem. In 2024 willen klanten betalen voor zaken die ze gebruiken. En hebben ze nadien nog extra diensten nodig? Dan willen ze die ad-hoc kunnen inkopen”, licht Marc toe. “Ik heb meer dan 10 jaar ervaring opgedaan in het klassieke systeem,” vertelt hij. “En ik zag altijd dezelfde problemen terugkeren: leegstand bij de uitbaters en ontevredenheid over te hoge prijzen bij eigenaars en bewoners. Daarom hebben wij het service-model helemaal omgegooid.”

Het systeem heruitgevonden

Hoe ziet een serviceflat bij Paloma Vlaanderen er dan uit? “Wij vertrekken vanuit de behoefte van de bewoner”, legt Marc uit. “En die wil graag een betaalbare en flexibele prijs die eerlijk en transparant is. Daarom betaal je bij ons een lage instapprijs voor de service, die mee kan groeien met je behoeftes. Andere zaken zijn optioneel bij te bestellen. Bijvoorbeeld een coach om mee te sporten of groepsvoordelen rond elektriciteit, multimedia, of verzekeringen. Maar ook lezingen over digitalisatie, cultuur, en meer. Ook hulp bij de coördinatie van zorgdiensten is altijd binnen handbereik. Denk maar aan thuisverpleging of boodschappen aan huis. Je betaalt dus alleen voor wat je nodig hebt.”

“Bij ons leven de generaties door elkaar.
25% van onze flats mogen verhuurd worden aan -65 jarigen.”

Samenwonen met jongere mensen

In de assistentiewoningen van Paloma Vlaanderen wonen niet alleen 65-plussers. “Oudere mensen worden nog te vaak ergens samen gezet, weg van de rest van de maatschappij,” aldus Marc. “Nogal logisch dat ze daar tegenop zien. Daarom verhuren we 25% van onze flats ook aan andere leeftijdsgroepen zoals studenten, expats of jonge koppels.” Ook voor hen is het een interessante woonoptie: in plaats van de traditionele 3-6-9 regeling profiteren ze van een maandelijks opzegbaar contract. Bovendien mogen zij ook gebruik maken van de groepsvoordelen, de ontmoetingsruimte, het aannemen van pakjes en tal van andere diensten die interessant zijn voor alle leeftijdsgroepen. Zo ontstaat er een gemeenschap, een soort dorpsgevoel en geen groepering van leeftijdsgenoten.

O’Sea Beach

Fier om er mensen te ontvangen

“We zien ook steeds vaker dat kinderen de lat hoog leggen voor de serviceflat die ze voor hun ouders kiezen”, aldus Marc. “Je wil niet met een schuldgevoel achterblijven wanneer je ouders naar een assistentiewoning gaan. Het moet een plek zijn waar het goed is, waar je zelf ook zou willen wonen. Daarom bieden wij een deftig, hedendaags appartement aan op maat van mensen die vitaal in het leven staan. En plek waar je etentjes kan organiseren en trots bezoek kan ontvangen. Het mag niet aanvoelen als een stap terug. Mensen die ons ontdekken zeggen vaak verbaasd: “Amai, het is hier precies een hotel.”

“Je moet trots kunnen zijn op je serviceflat.
Het mag niet aanvoelen als een stap terug. Een thuis op hotel-gevoel is waar we voor blijven gaan”

Hoe het werkt

Marc is de bezieler van Paloma Vlaanderen en uitbater van meer dan 15 residenties verspreid over gans Vlaanderen. Hij werkt hiervoor samen met de VME’s, verenigingen van mede-eigenaars. “Eigenaars van groepen van assistentiewoningen vragen aan Paloma om de dienstverlener te worden van hun project,” legt hij uit. “Paloma Vlaanderen houdt zich bezig met de dienstverlening aan de bewoner. We bieden hen hoofdzakelijk een zorggarantie en dat is zoveel meer dan een optie op zorg. Daarboven komt gezondheid voor zorg. Het is onze taak als uitbater om onze bewoners te helpen gezond te blijven… en niet te wachten tot ze zorg nodig hebben. Jij vertelt ons wat je nodig hebt en wij helpen je gegarandeerd verder.”

Is dit iets voor jou?

Klinkt het Paloma-model je als muziek in de oren? Wil je informatie inwinnen voor jezelf, je ouders of iemand anders? Neem dan eens een kijkje op de website van Paloma Vlaanderen.

En zoek je iemand die je wegwijs maakt in alle woonvormen en zorgmogelijkheden? Stel me dan gerust jouw vraag. Met Attent Services help ik klanten om de gepaste oplossing te vinden voor elke situatie. 

Ben je benieuwd wat ik voor jou kan betekenen?

Bel me op het nummer +32 (0)497 72 45 05 of stuur me een mail voor een verkennend gesprek.

Ontvang nieuwe blogartikelen elke maand in je inbox

Wil je interviews als dit graag in je inbox ontvangen? Schrijf je dan in op de nieuwsbrief van Attent Services. Elke maand laat ik mensen aan het woord die je inspireren met praktisch advies en mooie initiatieven.